Giltig från 2023-01-01

Försäljningsvillkor

Som konsument som handlar hos Global Sport Scandinavia AB omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen, Distansavtalslagen samt GDPR.

Global Sport AB:s allmänna försäljningsvillkor för konsumenter gäller från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare av Global Sport Scandinavia AB:s publicerade försäljningsvillkor. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på Global Sport Scandinavia AB:s hemsida och i övriga publikationer, exempelvis katalogen, är det informationen på hemsidan som gäller.

Pris och Betalning

Priserna på Global Sport Scandinavia AB:s hemsida uppdateras i realtid och visas inklusive moms (möjlighet att visa priser exkl. moms). Priserna är angivna i svenska kronor och fraktkostnad tillkommer. Minsta ordervärde är 200kr  i produkter (frakten ingår ej i dessa 200kr). Beställningar via e-post godkänns ej, beställningar läggs på vår hemsida.

Global Sport äger rätt att ändra offererade priser på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering. Mellan Global Sport Scandinavia AB och kund gäller avtalat pris om inget annan särskilt överenskommelse. Försäljning sker mot kortbetalning alternativt mot faktura. Ej utlösta paket debiteras en avgift om f.n. 299 kr inklusive moms för att täcka Global Sport Scandinavia AB:s kostnader för frakt och administration. 

Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerat som ordererkännande via e-post. Mottagningsbekräftelsen utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Global Sport Scandinavia AB:s lager, erhåller Kunden via e-post besked att ordern är på väg. 

Vid uppenbara felaktigheter såsom förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger Global Sport Scandinavia AB rätt att korrigera sådant pris eller sådan information varpå ny mottagningsbekräftelse och faktura skickas ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras.

Klarna

Villkor Klarna Faktura – betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar.
  • Betalningstid – 30 dagar.
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning.
  • En aviavgift om 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50 kr samt en dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Delbetala från 50 kr/mån!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, så samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar.
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura.
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad.
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp.
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.
  • Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

Frakt & Leveranskostnad

Frakt
Frakt tillkommer på samtliga order, även vid returer. Den totala fraktkostnaden räknas ut automatiskt efter viktberäkning. Vid större beställningar och vid beställningar av skrymmande artiklar (Stavar, spjut, bäddar, häckar osv.) ber vi att få återkomma till er med en exakt leveranskostnad. Varor kan även avhämtas hos Global Sport Scandinavia AB eller ute på tävlingar som vi besöker. Om kunden väljer att returnera en produkt, står kunden för fraktkostnaden åt båda håll (från Global Sport till kund resp. från kund till Global Sport).

Leverans
Order, på produkter som finns i lager, mottagna före klockan 11:00 expedieras som regel samma dag. Orderbekräftelse skickas endast per e-post och då till den adress du angivit på ordern. Var noga med att inställningarna i din e-post/Mail program inte blockerar vissa typer av mejl och avsändare, då finns risken att du inte får någon orderbekräftelse via e-post. Vi kan tyvärr inte skicka en beställning till en boxadress, utan enbart till en vanlig gatuadress (gata och nummer, postnummer, ort).

Vi skickar beställningen inom 1-2 arbetsdagar vilket innebär att Global Sport Scandinavia AB oftast kan skicka varan samma dag som vi får beställning, i förutsatt att varan finns i lager. Varor som ej finns i lager har en längre leveranstid, detta meddelas kunden om via e-post så snart som möjligt.

De flesta beställningar skickas med DHL och bör komma till er inom 1-3 arbetsdagar från det att paketet lämnar vårt lager. Vi kommer att meddela er om sändningsnummer och ni kan även själva söka efter er försändelse på www.dhl.se. Var noga med att du i din mobiltelefon inte har inställningar aktiverade som blockerar SMS/Meddelande från vissa avsändare, då finns risken att du inte får någon avisering från DHL och din beställning riskerar då att returneras till oss.

Global Sport Scandinavia AB har ansvaret för varan tills den är utlämnad till kunden.

Ändring av order

Ändring av order
Du har möjlighet att kostnadsfritt ändra din order fram till dess att paketet packas hos Global Sport Scandinavia AB. Ändring kan ske per telefon till kundservice på 040-45 65 27 eller via e-post: office@globalsport.se Efter att din order paketerats kan ändringar inte göras. OBS! Om du skall förskottsbetala din order kan inga ändringar göras efter att betalningen är genomförd.

Avbeställning
Som kund har du möjlighet att avbeställa din order utan avgift fram till dess att försändelsen finns för avhämtning hos ditt ombud/utlämningsställe. Avbeställning skall meddelas Global Sport Scandinavia AB per e-post till office@globalsport.se

Garanti

Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter. I regel har samtliga produkter 1 års garanti mot fabrikationsfel från att produkten blivit såld. Notera att stavar inte har någon garanti. Garantiärenden hanteras olika beroende på typ av produkt. I vissa fall hanteras garantiärenden av produktens tillverkare. I andra fall hanteras garantiärenden av Global Sport Scandinavia AB direkt. Kontakta oss gärna för information om garantirutinerna kring den produkt du är intresserad av innan du köper den. Du når oss via e-post: office@globalsport.se

Konsuments ångerrätt vid distansavtal

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsumenten har enligt lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Global Sport Scandinavia AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätt gäller endast om varan är i oförändrat skick/oanvänd. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Global Sport Scandinavia AB:s kundservice på e-post till office@globalsport.se eller via Global Sport:s hemsida på www.globalsport.se och uppge order- eller fakturanummer.

Varan bör förpackas väl (lämpligen i samma emballage som den skickades i från Global Sport Scandinavia AB). Eventuella transportskador på grund av bristfälligt emballage debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.

Varor som levererats på pall måste, om de returneras, lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.

Öppet köp
För varor där ångerrätten enligt distansavtalslagen gått ut accepterar Global Sport Scandinavia AB retur mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 30 dagar efter fakturadatum. För att öppet köp ska gälla får produkten ej vara öppnad, använd eller förstörd. Öppet köp gäller endast privatperson och ej företagskund. För företagskunder gäller returrätt på obruten vara i 10 dagar från fakturadatum.

Vid försäljning av spik-/specialskor samt kläder (ej specialtillverkade klubbkläder) så har kunden fri retur bytesrätt av storlek/model vid ett (1) tillfälle. Önskar kunden göra flera storleksbyten så debiteras kunden den totala fraktkostnaden för retur vid det andra tillfället. Kontakta oss om Ni önskat ytterligare information om fri bytesrätt.

Retur, Byten & Reklamation

Vid försäljning av spik-/specialskor samt kläder (ej specialtillverkade klubbkläder och slägghandskar) så har kunden fri retur bytesrätt av storlek/model vid ett (1) tillfälle. Önskar kunden göra flera storleksbyten så debiteras kunden den totala fraktkostnaden för retur vid kommande byte-/n. Kontakta oss om Ni önskat ytterligare information om fri bytesrätt. Om du vill göra ett byte/retur så måste detta anmälas till oss senast 14 dagar från det att du har mottagit skorna. 

Om Du helt ångrar ditt köp får du själv svara för fraktkostnaden. Beställer du därför 2 par skor och sänder tillbaka det ena paret så får du stå för returkostnaden.

Om kunden väljer att returnera en produkt, står kunden för fraktkostnaden åt båda håll (från Global Sport till kund resp. från kund till Global Sport). Återbetalning på returer görs när produkten/-erna har kommit i retur till Global Sport och återbetalningen görs till samma betalningsalternativ som kunden valde i sin beställning av produkten/-erna.

Vid reklamation skall du kontakta Global Sport Scandinavia AB:s kundservice, lämpligen via e-post till office@globalsport.se eller via Global Sport Scandinavia AB:s hemsida på www.globalsport.se, och uppge order- eller fakturanummer samt orsak till reklamationen. För att reklamationen ska behandlas och bli godkänd ska produkten-/erna återsändas till oss.

Återbetalning på skor som reklameras görs utifrån Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) riktlinjer och beslut. För att en återbetalning skall ske så ska produkten återsändas till oss.

Innehav i antal dagar.     Avdrag i % på inköpssumman (exklusive frakt)

1-30 dagar                                            40%

31-90 dagar                                          50%

91-180 dagar                                        60%

181-365 dagar                                     70%

366 dagar ->                                         80%

 

Returer bör återsändas i originalförpackning eller annan för produkten lämplig förpackning samt väl förpackade i lämpligt ytteremballage (exempelvis brun wellpappkartong). Produkten får inte vara använd mer än att man har provat storleken. Är produkten använd så gäller ej bytes-/returrätten, likaså om den inte återlämnas i originalskick.

När du vill byta eller returnera så gör du på följande sätt:

A. Sänd ett mail till oss på office@globalsport.se och ange och du vill byta storlek/modell eller enbart returnera.

B. Vid byte, ange till vilken storlek eller modell du önskar byta till. Vi sänder därefter en retursedel till dig med de nya skorna. Vi bjuder på fraktkostnaden vid 1 byte av exempelvis storlek eller modell (gäller enbart spik-/specialskor och kläder, ej specialtillverkade klubbkläder och slägghandskar). Vid fler byten får du som kund bekosta frakten.Från det att du fått dina nya produkter utgår vi ifrån att de skor som inte passade skickas tillbaka  till oss snarast möjligt, dvs. att vi har fått skorna i retur inom en vecka från det att du som kund mottagit de nya skorna.

C. Vid byte, ange ditt namn, adress och mobilnummer. Om du beställt skorna via vår webbshop så räcker det att du anger ditt ordernummer som du får i samband med din beställning.

D. Vid enbart retur så meddelar du var och hur du har köpt skorna av oss. Du returnerar sedan dessa till oss i originalskick. Vi gör en återbetalning när skorna har kommit i retur till oss och efter att returen har blivit godkänd.

Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras du som kund. Global Sport Scandinavia AB kontrollerar/testar insända varor i enlighet med din felbeskrivning, det är därför en fördel om din felbeskrivning är så utförlig som möjligt. Om varan befinnes vara fel/skadad eller inte följer regler och villkor debiteras en avgift på 299 kr inklusive moms för att täcka Global Sport Scandinavia AB:s kostnader för returen.

Varor som levererats på pall måste, om de returneras, lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.

Om en vara är felaktig eller skadad (ang. transportskada, se nedan) skall du reklamera produkten till Global Sport Scandinavia AB så snart som möjligt. Du bör undersöka de varor som du har fått noggrant när du får den/dem för att försäkra dig om att de är felfria och fungerar som de skall samt att de har de egenskaper du förväntar dig.

Eventuell transportskada bör anmälas samma dag som du tar emot leveransen till DHL och till Global Sports kundservice via e-post: office@globalsport.se. Du bör under inga omständigheter lösa ut ett paket som ser skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du den omedelbart till Global Sport Scandinavia AB och DHL.

Tyvärr så går skor sönder vilket oftast beror på slitage. Ibland så kan det vara ett fabriksfel och då skall man självklart reklamera skorna. För att en reklamation skall bli godkänd så gäller följande konsumentregler:

A. Skon måste ha fabrikationsfel som kan påvisas av kunden. Det gör att en spik-/specialsko ENBART får användas för sitt ändamål så att den inte är utsatt för ett slitage som den ej är anpassad för. 

B. Användandet av skon måste också ske korrekt. Ett antal “typfall från tillverkarna” som ej godkänns på grund av handhavandefel är följande (se bilder nedan): 

C. Vid en godkänd reklamation så ersätts skon ekonomiskt med avdrag för nyttjande av skon. Det gör att det blir avdrag på ersättningen som kan vara mellan 20-90% av ursprungskostnaden beroende på den tid man använt skorna.

D. Om ni önskar reklamera ett par skor så kontakta oss omgående.

Övrigt

Ansvarar för fel
Föreligger fel som Global Sport Scandinavia AB ansvarar för, åtar sig Global Sport Scandinavia AB att på egen bekostnad avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen, i förutsatt att detta kan ske utan väsentlig kostnad eller olägenhet för Global Sport Scandinavia AB. Ytterligare rättigheter för kunden kan följa av respektive tillverkares egna garantier som är riktade till slutkunden. Global Sport Scandinavia AB:s ansvar till följd av fel på produkten är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsument köplagen (1990:932). Global Sport Scandinavia AB bär inget direkt eller indirekt ansvar för till exempel: leveransförseningar, skadebringande egenskaper på varorna, produktansvar, förlust i näringsverksamhet, merarbete eller annan ekonomisk skada.

Personuppgifter
Global Sport Scandinavia AB hanterer dina personuppgifter enligt GDPR. Du kan när som helst ändra de uppgifter du har gett oss (inklusive avbeställa direktutskick) genom att logga in på vår webbsida med det användarnamn och lösenord du tillsänts via e-post.

Övrigt
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar och eventuella tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Alla namn, beteckningar m.m. som förekommer på Global Sport Scandinavia AB:s hemsida är i förekommande fall registrerade varumärken. Global Sport Scandinavia AB förbehåller sig rätten till ändring av all information inklusive (men ej begränsat till) priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering.

Vi reserverar för eventuella tryckfel på vår hemsida i t.ex. lagersaldo och produkter. Detta innebär att en storlek/produkt kan vara slutsåld trots att det anges att den finns i lager. Detta beror bl.a. på att vi står på evenemang/tävlingar var/varannan helg då vår hemsida kan släpa samt tekniska problem. 

Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik m.m kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Global Sport Scandinavia AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation.

Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Global Loyalty Club – Medlemsvillkor

Syftet med medlemskap i GLOBAL LOYALTY CLUB är att skapa mervärde för våra medlemmar och att samla bonuspoäng genom att göra inköp i samband med tävling, i vår lagerbutik eller via vår webbshop. Medlemmar erhåller dessutom förmåner i form av erbjudanden, rabatter och specialpriser. Alla inköp ger bonuspoäng som sedan kan användas vid kommande köp.

1. Medlemskap i GLOBAL LOYALTY CLUB är kostnadsfritt. Medlemskapet är kortfritt och baserat på kundnummer för bonusregistrering. Medlemskapet är personligt, gäller enbart inköp av produkter för eget bruk, och får inte överlåtas.

2. Bonus utgår på inköp gjorda i vår lagerbutik, i samband med en tävling samt köp via e-handel. Vid inköp på tävling så, kan eventuellt legitimation behöva uppvisas, för att inköpet skall registreras som ett bonusgrundande inköp. Vid inköp så utgår 1 poäng/krona.

Rabattnivåer finns du på vår hemsida. Bonusrabatten kan sedan användas vid inköp på vår webbshop.

Nyttjande av rabatt via intjänade bonuspoäng kan ENBART ske via köp från vår WEBBSHOP.

Gäller alltså EJ vid köp i samband med tävling eller i vår lagerbutik! Kunden ansvarar alltid för att bonuspoäng intjänade vid köp i lagerbutik eller vid tävling registreras på kundens konto. Om detta inte sker kontakta Global Sport snarast.

3. Ändring av villkoren – Global Sport får vidta ändring av dessa villkor om det motiveras av ändringar i kostnadsläget eller myndighets åtgärd. Villkoren för bonus och avgift kan således komma att förändras. Gällande villkor för GLOBAL LOYALTY CLUB redovisas på hemsidan www.globalsport.se.

4. Giltighetstid  Medlemskapet gäller tills vidare eller tills endera parten säger upp det. Om bonusgrundande poäng inte nyttjas under tre år i följd kommer medlemskapet i Loyalty Club att sägas upp och samtliga registrerade uppgifter om medlemmen kommer att raderas från medlemsregistret. Missbruk av Global Loyalty Club kan medföra avregistrering och radering av tidigare intjänade bonuspoäng.

5. Global Sport AB integritetspolicy
På Global Sport värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (t.ex. skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Vår integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.
Vår målsättning är att du ska känna dig trygg med att din personliga integritet skyddas och respekteras samt att dina personuppgifter behandlas korrekt. Alla personuppgifter ska behandlas varsamt och i enlighet med gällande lagstiftning.

6. Vid frågor kontakta oss

Telefon: +46 40456527
Mail: office@globalsport.se